Vanliga frågor

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna som vi brukar få.

Hittar du inte din fråga här finns det alltid möjlighet att kontakta vår kundtjänst på 08-410 445 00 för att få ett svar på funderingarna.

Hur gör jag om jag har glömt mitt lösenord?

Har du glömt bort ditt användarnamn eller ditt lösenord är det enkelt att generera ett nytt. Detta gör du själv genom att klicka här: Glömt lösenordet? Om det inte fungerar kontaktar du kundtjänst så hjälper vi dig.

Vad innebär en fullmakt?

Det finns många olika typer av fullmakter, med olika möjligheter och restriktioner. För att du ska kunna ta del av våra tjänster behöver vi en informationsfullmakt från dig. Informationsfullmakten tillåter oss att inhämta den information vi behöver från Sveriges försäkringsbolag för att hjälpa dig att få en överblick över ditt pensionskapital, men inte mer. Den ger oss aldrig rätt att ändra eller lägga till något i ditt försäkringsinnehav – detta ligger fortfarande helt i dina händer och du kan känna dig helt trygg med det.

Varför måste jag skriva på en fullmakt?

För att kunna ta del av våra tjänster måste du godkänna en informationsfullmakt. Detta gör du enkelt genom att signera din fullmakt på dinapensioner.se. Med informationsfullmakten ger du oss rätt att inhämta information från Sveriges försäkringsbolag rörande dina försäkringar. Vi ber försäkringsbolagen svara oss med all information som rör din allmänna pension, dina tjänstepensioner, dina privata pensioner samt dina liv- sjuk- och kapitalförsäkringar. Med fullmakten kan vi enbart inhämta information. Vi kan aldrig förändra något i ditt försäkringsinnehav.

Påverkar fullmakten mina besparingar?

Att ha en informationsfullmakt hos oss påverkar inte dina besparingar och ger oss ingen som helst möjlighet att förändra något i ditt nuvarande innehav.

Vad kostar tjänsten?

Bas-tjänsten innehåller sammanställning av dina pensioner, sparkapital, sjuk- och livförsäkringar samt Pensionsplaneraren. Vi samlar all information, skapar en överblick och ger dig möjligheten att planera din egen pension. Möjlighet att få hjälp med analys och få rådgivning av licensierade rådgivare från Eterum AB finns och det kostar 495 kr för ett tillfälle. Första rådgivningstillfället ingår vid registrering. Men det är valfritt! Kontakta oss så berättar vi mer. Läs om innehåll i Bas- och Plustjänsterna här.

Kan jag känna mig trygg hos er?

Ja, Eterum AB som står bakom Dina Pensioner, har rätt att bedriva verksamhet enligt tillstånd från Finansinspektionen och har de tillstånd som krävs. All information som ligger i vår databas hanteras enligt Personuppgiftslagen, PUL

Jag är redan pensionär?

Är du redan pensionerad vill vi upplysa dig om att merparten av försäkringsbolagen inte lämnar ut information om försäkringar som är under utbetalning. Om du redan tar ut din pension eller delar av din pension kan vi därför inte garantera en fullständig sammanställning. Tror du att det kan finnas försäkringar hos bolagen som du inte känner till så är det ändå värt att ta del av tjänsten.

Påverkar fullmakten min relation med banken eller med min nuvarande rådgivare?

Informationsfullmakten påverkar inte relationen med din nuvarande rådgivare. Du kan fortsätta att ha kontakt med den rådgivare du har hos din förmedlare eller bank. Vill du ha hjälp med rådgivning? Läs mer här eller kontakta vår Kundtjänst tel. 08-410 445 00 så berättar vi mer.

Hur säger jag upp fullmakten?

Kontakta kundtjänst på 08-410 445 00 om du vill säga upp fullmakten.

Var kan jag få tag i en fullmakt?

När du blir kund signerar du din fullmakt direkt på vår sajt. Vi samarbetar med Fullmaktskollen och du kan läsa mer om dem här. Till Fullmaktskollen.

Vem ger jag fullmakten till?

Dinapensioner.se ägs av Eterum AB och informationsfullmakten hanteras därför av Eterum AB, ett värdepappersinstitut som har tillstånd från Finansinspektionen att driva värdepappersrörelse och försäkringsförmedling.