Vanliga frågor

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna som vi brukar få.

Hittar du inte din fråga här finns det alltid möjlighet att kontakta vår kundtjänst på 08-410 445 00 för att få ett svar på funderingarna.

Hur gör jag om jag har glömt mitt lösenord?

Har du glömt bort ditt användarnamn eller ditt lösenord är det enkelt att generera ett nytt. Detta gör du själv genom att klicka här: Glömt lösenordet? Om det inte fungerar kontaktar du kundtjänst så hjälper vi dig.

Vad innebär en fullmakt?

Det finns många olika typer av fullmakter, med olika möjligheter och restriktioner. För att kunna ta del av våra tjänster behöver vi en informationsfullmakt. Det är en fullmakt som tillåter oss att inhämta din information från Sveriges samtliga försäkringsbolag. En informationsfullmakt gör det alltså möjligt för oss att hämta in den information vi behöver för att hjälpa dig att få en överblick över ditt pensionskapital, men inte mer. Den ger oss aldrig rätt att ändra eller lägga till något i ditt försäkringsinnehav. Allt för att du ska vara helt trygg i att all kontroll fortfarande ligger helt i dina händer.

Varför måste jag skriva på en fullmakt?

För att kunna ta del av våra tjänster måste du godkänna en informationsfullmakt. Detta gör du enkelt genom att skriva ut, signera och posta oss din fullmakt. Med informationsfullmakten ger du oss rätt att inhämta information från Sveriges samtliga försäkringsbolag rörande dina försäkringar. Vi ber försäkringsbolagen svara oss med all information som rör din allmänna pension, dina tjänstepensioner, dina privata pensioner samt dina liv- sjuk- och kapitalförsäkringar. Med fullmakten kan vi enbart inhämta information. Vi kan aldrig förändra något i ditt försäkringsinnehav.

Påverkar fullmakten mina besparingar?

Att ha en informationsfullmakt hos oss påverkar inte dina besparingar och ger oss ingen som helst möjlighet att förändra något i ditt nuvarande innehav.

Vad kostar tjänsten?

Dina Pensioner erbjuder en komplett tjänst helt kostnadsfritt. Vi samlar all information, skapar en överblick och ger dig möjligheten att planera din egen pension med PensionsPlaneraren helt gratis. Det finns inga begränsningar. Det vi tar betalt för är personlig rådgivning. Det är något du själv får begära om du känner att så önskas. Många väljer att inte använda den tjänsten, några vill ha mer hjälp – du väljer själv! Har du fler frågor kring hur vi finansierar vår verksamhet kontakta gärna kundtjänst.

Kan jag känna mig trygg hos er?

Ja, bolag inom Solidarkoncernen, och som står bakom Dina Pensioner, har rätt att bedriva verksamhet enligt tillstånd från Finansinspektionen och har de tillstånd som krävs. All information som ligger i vår databas hanteras enligt Personuppgiftslagen, PUL

Jag är redan pensionär?

Är du redan pensionerad vill vi upplysa dig om att merparten av försäkringsbolagen inte lämnar ut information om försäkringar som är under utbetalning. Om du redan tar ut din pension eller delar av din pension kan vi därför inte garantera en fullständig sammanställning. Tror du att det kan finnas försäkringar hos bolagen som du inte känner till så är det ändå värt att ta del av tjänsten.

Påverkar fullmakten min relation med banken eller med min nuvarande rådgivare?

Informationsfullmakten påverkar inte relationen med din nuvarande rådgivare. Du får ingen rådgivning av oss utan får vända dig med alla frågor till den rådgivare du har hos din förmedlare eller bank.

Hur säger jag upp fullmakten?

För att säga upp din fullmakt ber vi dig kontakta kundtjänst på 08-410 445 00.

Var kan jag få tag i en fullmakt?

Du kan ladda ner fullmakten genom att klicka här.